Lees pagina voor Translate

Herdenking bevrijding van Best op 24 oktober

15 oktober 2024

Op donderdag 24 oktober is het 80 jaar geleden dat Best werd bevrijd. In de Koetshuistuin vindt een ceremonie plaats, gevolgd door een concert in sporthal Naestenbest.

De bevrijders

Dit jaar is het 80 jaar geleden dat Best werd bevrijd. Die bevrijding heeft Best grotendeels te danken aan de Britse militairen van de 15e Schotse Infanterie Divisie en de 51e Highland Divisie. In de Koetshuistuin staat sinds 1994 een monument ter nagedachtenis aan de militairen die hierbij omkwamen. Uit onderzoek blijkt dat er 171 Britten zijn gesneuveld in de periode van 17 september tot 24 oktober 1944. Ter ere van hen wordt op 24 oktober een 'Wall of Honour' onthuld met 5 plaquettes. Op 4 daarvan staan de namen van de gesneuvelden, op de 5e staan de emblemen van de Schotse divisies.

Herdenking in de Koetshuistuin

Om 18.30 uur begint de ceremonie bij het Schots Gedenkteken in de Koetshuistuin. Er zijn toespraken en muziek van onder andere de Dutch Pipes and Drums, Harmonie St. Caecilia en doedelzakspeler Willie McVean. Het Gelegenheidskoor zingt en spelers van Ons Eygen Landt laten de terugkeer uit Aarle van de geëvacueerde Bestenaren zien. Burgemeester Ubachs houdt een toespraak en legt een krans. Jeugdburgemeester Aimée van de Meerendonk draagt een gedicht voor. De vlaggenceremonie wordt verzorgd door Bestse veteranen. Zoals gebruikelijk wordt de bijeenkomst afgesloten met het zingen van ‘We’ll meet again’.

Concert Marinierskapel

Na de ceremonie geeft de Marinierskapel van de Koninklijke Marine een concert in sporthal Naestenbest (Prinses Beatrixlaan 27). Het concert begint om 20.15 uur en duurt tot ongeveer 22.30 uur. Dit Bevrijdingsconcert wordt elk jaar georganiseerd door stichting Muzikale Oktober Best. Tijdens de pauze treden ‘The Forces Sweethearts’ op met liedjes uit de jaren 50. De toegang is gratis, maar vanwege beperkte zitplaatsen vragen we om u aan te melden via: penconcert@gmail.com.