Lees pagina voor Translate

Langer en veilig thuis wonen met slimme sensoren in Best

17 september 2024

Het aantal mensen dat langer en zelfstandig thuis woont, groeit snel. Een veilige woning en goede verbinding met bekenden, familie en buren is voor veel mensen belangrijk. Na eerder succes gaan we dit jaar weer starten met project Leefsamen. We werken in dit project samen met de provincie Noord-Brabant, leverancier Akkedeer, woningcorporaties, de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost en de brandweer.

Alle zelfstandig thuiswonende 70+’ers in Best ontvangen binnenkort het aanbod om kosteloos tijdelijk hun woning te laten voorzien van slimme sensoren. Gebeurt er iets? Bijvoorbeeld een val, paniek of brand, dan alarmeren de sensoren het sociale netwerk van buren en familie, zodat ze kunnen komen helpen. Ook krijgen deelnemers een adviesrapport over hun persoonlijke situatie met tips voor handige aanpassingen in de woning. Tot 31 oktober kunnen deelnemers zich aanmelden voor kosteloze proefperiode.

Deelnemers voelen zich veiliger in hun eigen woning

In Best koos 75% van de 65+’ers die vorig jaar meededen aan het Leefsamen-project ervoor om de sensoren na de proefperiode te blijven gebruiken. Dit sluit aan bij positieve ervaringen in andere gemeenten. Ouderen voelen zich veiliger in hun woning zonder zich zorgen te maken over hun privacy en de band met hun naasten wordt versterkt. ‘We hebben het alarm nog niet nodig gehad, maar ik weet dat mijn familie meteen op de hoogte is als er iets gebeurt’, zegt een deelnemer.

Wethouder Veronique Zeeman is ook blij met de mogelijkheden van Leefsamen voor ouderen. ‘Met Leefsamen zorgen we ervoor dat onze ouderen veilig en verbonden kunnen blijven wonen, omringd door een netwerk van mensen die klaarstaan om te helpen wanneer dat nodig is. Het is prachtig om te zien hoe dit project niet alleen veiligheid biedt, maar ook het gevoel van saamhorigheid en verbondenheid versterkt.’

Hoe u kunt deelnemen

Alle zelfstandig thuiswonende 70+’ers ontvangen deze week een brief van de gemeente met uitleg en aanmeldformulier. Als zij willen, ontvangen zij kosteloos de sensoren, de installatie en gedurende 3 maanden de alarmeringen. Na die periode mogen zij zelf beslissen om te stoppen of kunnen zij op eigen kosten het abonnement doorzetten. Lees er meer over (Deze link gaat naar een externe website) op de website van Leefsamen. Hier kunt u zich eventueel ook aanmelden.