Lees pagina voor

Ontwikkelovereenkomst oostzijde stationsomgeving Best getekend

13 augustus 2024

Op 16 juli ondertekenden gemeente Best en Spoorzone Best BV de ontwikkelovereenkomst voor de oostzijde van de stationsomgeving in Best.

Met deze ondertekening bevestigen gemeente Best en Spoorzone Best BV hun samenwerking voor de oostzijde van de stationsomgeving in Best. SDK Vastgoed, de gemachtigde ontwikkelaar namens Spoorzone Best BV, kan nadat de ruimtelijke procedures (het omgevingsplan en de omgevingsvergunning) zijn afgerond aan de slag met het plan. Het plan bestaat uit het bouwen van maximaal 600 woningen in verschillende soorten en het realiseren van commerciële ruimten. Het plan borduurt voort op de eerder vastgestelde documenten zoals de kaders, de intentieovereenkomst, de Ambitiegids en het Voorlopig Ontwerp Stedenbouwkundig Plan die de afgelopen 2 jaar zijn gemaakt en vastgesteld.

Jan Willem Slijper, wethouder gemeente Best:

‘Na een uitgebreid participatietraject en veel onderzoek en overleg hebben we nu de ontwikkelovereenkomst met Spoorzone Best BV ondertekend. Een belangrijke stap. Wij kunnen nu aan de slag om onze stationsomgeving levendig en toekomstbesteding te maken. Dit hebben wij samen bereikt. Ik ben erg tevreden en trots op het resultaat, want juist samen Best verder brengen is de reden waarom ik wethouder ben geworden.’

Ferdinand Gremmen, Spoorzone Best BV:

‘Ontzettend blij met deze stap. Een hele belangrijke plek voor Best, die al decennialang vraagt om een juiste kwaliteit en invulling. Met de inzet van parametrisch ontwikkelen is een breed draagvlak gecreëerd vanuit de gemeenteraad, het gemeentebestuur en Spoorzone Best BV. die heeft geleid tot dit gezamenlijke resultaat. Eentje om trots op te zijn.’

Wat is een ontwikkelovereenkomst?

In deze ontwikkelovereenkomst zijn voorwaarden opgenomen die de samenwerking tussen de gemeente Best en Spoorzone Best BV met elkaar aangaan om de oostzijde van de stationsomgeving in Best te ontwikkelen. Deze voorwaarden bestaan uit proces-, inhoudelijke en financiële kaders.

Het vervolg

In december behandelt de gemeenteraad het TAM-omgevingsplan Oostzijde stationsomgeving Best. Als alle ruimtelijke procedures zijn afgerond, streeft Spoorzone Best BV ernaar om te starten met de bouw in 2026. Bekijk meer informatie over de stationsomgeving in Best.