Lees pagina voor

Join Us helpt jongeren te verbinden en eenzaamheid te overwinnen

9 juli 2024

Veel ouders denken dat hun kind gemakkelijk vrienden maakt, maar de realiteit kan anders zijn. In Nederland voelt maar liefst 32% van de jongeren tussen de 12 en 30 jaar zich enigszins eenzaam. Hoewel de meeste jongeren zelf oplossingen vinden, lukt het 12% van hen niet om uit hun isolement te komen. Deze jongeren lopen het risico op ernstige problemen zoals depressie, verslaving en zelfs zelfmoordgedachten, wat een grote impact kan hebben op het hele gezin.

De gemeente Best en welzijnsorganisatie Lumens willen deze eenzaamheid tegengaan met Join Us. Join Us helpt jongeren om sociaal sterker te worden en contact te maken met leeftijdsgenoten. 'Niemand zou zich alleen mogen voelen in Best. Met Join Us geven we onze jongeren de kracht om verbinding te maken en eenzaamheid te overwinnen. Samen bouwen we aan een hechtere en gelukkigere gemeenschap.‘, aldus wethouder Véronique Zeeman.

Wat is Join Us?

Join Us is een stichting die zich richt op de mentale gezondheid van jongeren met eenzaamheidsgevoelens. Ze bieden een bewezen effectieve aanpak om eenzaamheid te bestrijden en de sociale vaardigheden van jongeren te versterken. Join Us is actief in 80 gemeenten en wordt erkend als een voorbeeldige aanpak door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Ze worden gesteund door maatschappelijke partner Odido en ambassadeurs zoals Typhoon en Irene Moors.

Hoe werkt Join Us?

Merkt u dat uw kind zich vaak alleen voelt of moeite heeft om contact te maken met leeftijdsgenoten? Join Us in Best biedt een laagdrempelige manier om jongeren te helpen nieuwe vriendschappen te sluiten en hun zelfvertrouwen te vergroten. Join Us organiseert bijeenkomsten waar jongeren elkaar in een veilige omgeving kunnen ontmoeten en worden begeleid door ervaren professionals. Dit kan zowel fysiek als online.

• Tweewekelijkse bijeenkomsten in Best
  • Voor jongeren van 14 tot 18 jaar
  • Begeleiding door jeugdprofessionals
  • Gratis deelname
  • Meer informatie en aanmelding

Aanmelden of meer informatie over de organisatie van Join Us? Bekijk de website (Deze link gaat naar een externe website).