Meldpunt Wet Goed Verhuurderschap
Vanaf 1 juli 2023 geldt de Wet Goed Verhuurderschap. Hierin staan regels voor verhuurders en verhuurbemiddelaars. Houdt iemand zich niet aan de regels? Meld dit dan bij de gemeente.
Direct melding maken (PDF, 136.5 kB)
Voor wie is het meldpunt bedoeld?
Het meldpunt is bedoeld voor klachten over particuliere en commerciële verhuurders. U kunt ook een melding maken over verhuurbemiddelaars die in opdracht van particuliere en commerciële verhuurders werken. Huurt u van een woningcorporatie? Meld klachten dan bij uw woningcorporatie. Zij hebben een eigen klachtenprocedure.
Waarover kan ik een melding maken?
In de Wet Goed Verhuurderschap staan regels om:
- Discriminatie en intimidatie te voorkomen;
- Te hoge waarborgsommen en onredelijke servicekosten te voorkomen;
- Onevenredige huurprijs(verhogingen) te voorkomen (Wet Betaalbare Huur*);
- Schriftelijke huurovereenkomsten te verplichten;
- Extra regels voor arbeidsmigranten op te nemen, waaronder het vastzitten van huur- en arbeidsovereenkomsten;
- De rechten en verplichtingen in begrijpelijke taal te stellen.
Bekijk de video (Deze link gaat naar een externe website) met uitleg over de Wet Goed Verhuurderschap. Deze is beschikbaar in meerdere talen.
*De Wet Betaalbare Huur, ingegaan op 1 juli 2024, zorgt ervoor dat verhuurders een huurprijs vragen die past bij de kwaliteit van de woning. Verhuurders moeten dit vaststellen met behulp van het gemoderniseerde woningwaarderingsstelsel (WWS).
Bereken uw eigen huurprijs via www.ismijnhuurteduur.nl (Deze link gaat naar een externe website). Vanaf 1 januari 2025 kan de gemeente ingrijpen wanneer verhuurders een te hoge huurprijs vragen.
Wat gebeurt er na mijn melding?
Kan de gemeente handhaven? Dan krijgt u binnen 6 weken schriftelijk bericht met uitleg over de vervolgprocedure. Kan de gemeente niet handhaven? Dan krijgt u bericht met uitleg waarom niet. Ook geven wij tips wat u kunt doen met uw melding.