Lees pagina voor Translate

Gehandicaptenparkeerkaart

Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u parkeren op speciale gehandicaptenparkeerplaatsen. Deze liggen dichtbij de ingang van uw bestemming. Deze parkeerplaatsen herkent u aan het blauwe mindervaliden parkeerbord. Als u aan de voorwaarden voldoet, kunt u de kaart online aanvragen en betalen. Afhankelijk van uw situatie komt u in aanmerking voor een bestuurders- en/of passagierskaart.

Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

Voordat u uw online aanvraag start

Zorg dat u bij het invullen van het online formulier de volgende gegevens bij de hand hebt:

U kunt het fotoformulier inscannen en als bijlage uploaden bij het online formulier. Lukt dit niet? Dan kunt u het ingevulde fotoformulier zonder afspraak afgeven bij de receptie van het gemeentehuis of per post opsturen. U kunt het online formulier dan afronden en betalen zonder het fotoformulier bij te voegen.

Mag ik een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen?

Dat mag als u aan onderstaande voorwaarden voldoet.

Bestuurderskaart

Passagierskaart

InformatieLet op: Bij een eerste aanvraag wordt er altijd een medisch advies opgevraagd bij een externe arts. Bij een verlenging is dit soms ook het geval.

Kan ik hulp krijgen met de online aanvraag?

Heeft u moeite met het invullen van het online formulier? Bezoek dan het formulierenspreekuur van LEVBest. (Deze link gaat naar een externe website) U mag ook telefonisch contact opnemen met de gemeente via 14 0499.

Wordt er een medisch advies opgevraagd?

Bij een eerste aanvraag wordt er altijd een medisch advies opgevraagd bij een externe arts. Heeft u eerder een gehandicaptenparkeerkaart gekregen zonder medische keuring? Dan moet de gemeente alsnog een extern medisch advies opvragen. Meer informatie hierover vindt u in de landelijke regeling Gehandicaptenparkeerkaart. (Deze link gaat naar een externe website)

De gemeente Best heeft een samenwerking met JPH. Indien u vragen heeft over de medische keuring, kunt u hen telefonisch bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.30 - 17.00 uur via 030-7601670.

Kosten

Soort kosten Prijs
Eerste aanvraag € 100,00
Verlenging € 50,00

InformatieLet op: U betaalt deze kosten, ook als uw aanvraag wordt afgewezen. Dit zijn legeskosten.

Kan ik extra hulp krijgen voor de kosten?

Is uw inkomen lager dan 110% van de bijstandsnorm? Dan kunt bijzondere bijstand aanvragen voor de kosten van de eerste aanvraag van de gehandicaptenparkeerkaart.

Hoe lang is de gehandicaptenparkeerkaart geldig?

De gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. Twee maanden voordat deze periode afloopt, kunt u een nieuwe aanvraag indienen. De kaart is geldig in alle lidstaten van de Europese Unie.

Wanneer kan ik de gehandicaptenparkeerkaart afhalen?

De gemeente handelt uw aanvraag binnen 8 weken af. Als de kaart wordt toegekend, krijgt u per post bericht. U kunt dan zonder afspraak de kaart afhalen bij de receptie van het gemeentehuis.

InformatieLet op: Bij een verlenging krijgt u uw nieuwe kaart bij inlevering van uw oude kaart.