Meldingen en klachten
Wilt u iets melden of heeft u een klacht? Laat het ons weten!
Meldingen openbare ruimte (wegen, parken, enzovoort)
De ‘openbare ruimte’ is een verzamelnaam voor de plekken die wij allemaal gebruiken, zoals wegen, trottoirs, sportvelden en parken. Liggen er stoeptegels los, is de straatverlichting kapot of een boom omgewaaid? Heeft u last van zwerfvuil, geluidsoverlast, hout stoken of loslopende honden? Doe een melding openbare ruimte met Fixi.
Geluidsoverlast
Wilt u geluidsoverlast melden? Dat kan op de volgende manieren:
- Geef geluidsoverlast aan ons door met Fixi (Deze link gaat naar een externe website).
- Geluidsoverlast doorgeven buiten kantoortijden kan ook via de Provinciale milieuklachtencentrale. Vul hiervoor het klachtenformulier (Deze link gaat naar een externe website) in of bel via (073) 681 28 21.
- Tijdens evenementen op Aquabest is ook de organisator te bereiken via een speciale meldlijn. Dit telefoonnummer is (0499) 327 773.
- Heeft u last van spoortrillingen? Geef uw klachten door via dit contactformulier (Deze link gaat naar een externe website) aan de afdeling publieksvoorlichting van ProRail. Lees meer informatie over spoortrillingen bij bestaande woningen (Deze link gaat naar een externe website).
Afval
Voor meldingen die te maken hebben met afval (bijvoorbeeld niet-geleegde containers) kunt u bellen naar de servicedesk afval via het gratis telefoonnummer 0800 – 243 8246. De servicedesk is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur. Ook voor andere vragen en/of opmerkingen kunt u terecht bij de servicedesk. Meer informatie over afval vindt u op Afvalbest.nl. (Deze link gaat naar een externe website)
Huurders gemeentelijke panden
Bent u huurder of gebruiker van een gebouw van de gemeente Best? En heeft u een storing of schade in/aan het pand? Dan kunt u ook een melding maken via Fixi. Lees onze spelregels (PDF, 106.1 kB) om te zien welke meldingen u kunt doorgeven.
Vliegverkeer
- Heeft u klachten over vliegtuigen (vliegverkeer met en zonder militaire doeleinden) van Eindhoven Airport? Dan kunt u bellen naar (040) 2896133 of op de website www.samenopdehoogte.nl (Deze link gaat naar een externe website) een meldingsformulier invullen. Zo nu en dan zijn er ook militaire oefeningen in het luchtruim van gemeente Best. Deze oefeningen komen niet altijd gelegen en kunt u als storend ervaren. Inwoners van Best kunnen een melding maken over dit soort geluidoverlast via de website www.samenopdehoogte.nl (Deze link gaat naar een externe website) of via de optie hieronder.
- Heeft u klachten over militair vliegverkeer op Vliegbasis Eindhoven? Geef deze dan door via het speciale klachtenformulier (Deze link gaat naar een externe website) voor deze vliegbasis op de site van het Ministerie van Defensie. U kunt ook bellen met het gratis nummer (0800) 022 60 33. U kunt hier terecht voor klachten binnen heel Nederland.
Militaire voertuigen
- Klachten over militaire voertuigen meldt u door een e-mail te sturen naar Communicatie.13LTBRIG@mindef.nl bij de sectie Communicatie van de Generaal-majoor de Ruyter van Steveninckkazerne in Oirschot. Vermeld hierbij het adres waar de voertuigen gesignaleerd zijn, het tijdstip en het kenteken van het voertuig. Militaire lesvoertuigen herkent u aan een oranje bordje met een zwarte letter L of LES op het voertuig. Alle militaire voertuigen hebben naast een kentekenplaat ook eenheidsmerktekens.
- Is er schade door militaire voertuigen? Dan kunt u deze schade melden via de website van Defensie (Deze link gaat naar een externe website) bij de schadecommissie Defensie, afdeling Claims. U kunt ook bellen naar (030) 21 80 420.
Misdaad anoniem melden
Wilt u misdaad anoniem melden? Gemeente Best is partner van Meld Misdaad Anoniem (Deze link gaat naar een externe website).
Vleermuis of steenmarter
Heeft u een vleermuis op uw zolder of een steenmarter in uw schuur? Doe melding van de vleermuis of steenmarter met Fixi. Een ervaren kenner van vleermuizen en steenmarters neemt dan telefonisch contact met u op en bezoekt indien nodig uw adres.
Adresonderzoek
Denkt u dat er iemand op uw adres ingeschreven staat die hier niet (meer) woont? Vraag ons dan om een adresonderzoek te starten. Hoe dit kan leest u op de pagina Verhuizing doorgeven onderaan het kopje 'Adresonderzoek melden'.
Correctieverzoek
Uw persoonsgegevens staan in de Basisregistratie Personen (BRP). Ziet u een fout in uw gegevens? Vraag ons om deze te verbeteren. Dit heet een Correctieverzoek.
Voorwaarden
- U moet ingeschreven staan in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Best.
- U kunt alleen uw eigen persoonsgegevens wijzigen.
- Klopt er iets niet in uw gegevens? Dan moet u aantonen wat de juiste gegevens zijn met officiële documenten.
Hoe kan ik een Correctieverzoek indienen?
U kunt eenvoudig online een verzoek indienen via Correctieverzoek (Deze link gaat naar een externe website). Voeg in uw verzoek de volgende documenten toe:
- Een bewijs van de foute gegevens, zoals een brief waarop uw naam fout staat.
- Een bewijs van de juiste gegevens, zoals een echtscheidingsdocument of geboorteakte.
Afspraak op het gemeentethuis
Komt u liever naar het gemeentehuis? Maak een afspraak voor Brondocumenten inleveren (Deze link gaat naar een externe website). Neem dan het volgende mee:
- Een geldig identiteitsbewijs.
- Een bewijs van de foute gegevens, bijvoorbeeld een brief waarop uw naam fout staat.
- Een bewijs van de juiste gegevens, zoals een echtscheidingsdocument of geboorteakte.
Aan welke eisen moeten de documenten voldoen?
Als uw documenten niet in het Nederlands, Engels, Frans of Duits zijn, moet u ze laten vertalen door een beëdigd vertaler. Sommige buitenlandse documenten moeten ook gelegaliseerd worden of een apostille hebben. Op deze website leest u aan welke eisen een document moet voldoen: Legaliseren van buitenlandse documenten voor gebruik in Nederland | NederlandWereldwijd (Deze link gaat naar een externe website)
Kosten
Het aanpassen van de BRP-gegevens is gratis.
Termijn
We beslissen binnen 4 weken over het aanpassen van de gegevens. Gaat het om gegevens over uw burgerlijke staat of nationaliteit? Dan kunnen we de termijn met 8 weken verlengen. Het verwijderen van gegevens van vóór een adoptie of geslachtsverandering gebeurt binnen 4 weken.
Duurt deze termijn te lang? Bijvoorbeeld omdat u boetes krijgt door de foute gegevens? Vraag hulp bij het Meldpunt fouten in overheidsregistraties, Meldpunt fouten overheidsregistraties (Deze link gaat naar een externe website)).
Klachten over de gemeente
Bent u ontevreden over hoe de gemeente of een medewerker zich tegenover u of een ander heeft gedragen? Wilt u de gemeente aansprakelijk stellen als u schade heeft geleden? Wilt u bezwaar maken tegen een beslissing? Kijk dan onder Klachten en bezwaar.
Overige meldingen en klachten
Staat uw onderwerp hier niet bij of wilt u contact opnemen met handhaving? Bel dan het algemene nummer 14 0499.