Lees pagina voor Translate

Betalen gemeentelijke heffingen

U betaalt de aanslag gemeentelijke heffingen via automatische incasso of u maakt het zelf over binnen de gestelde termijnen op uw aanslag. Kunt u niet betalen? Informeer of u in aanmerking komt voor een betalingsregeling of kwijtschelding van de onroerendezaakbelastingen, afvalstoffenheffing en rioolheffing.

Automatische incasso

Via automatische incasso betaalt u in 10 maandelijkse termijnen. Het bedrag wordt rond de laatste werkdag van de maand van uw rekening afgeschreven. De afschrijvingen starten in de maand na ontvangst van de aanslag. Machtigt u ons later, dan betaalt u het aanslagbedrag in de resterende kalendermaanden van het jaar. U kunt automatische incasso eenvoudig online aanvragen, wijzigen of stopzetten.

Direct online automatische incasso regelen (Deze link gaat naar een externe website)

Via de groene machtigingskaart

Wilt u meer informatie? Bekijk dan het Reglement automatische incasso belastingen gemeente Best (PDF, 370.7 kB)

Betalen via bankoverschrijving

Betalen via iDEAL

Kwijtschelding/betalingsregeling

Kunt u de gemeentelijke belastingen niet of niet op tijd betalen? U kunt ons dan vragen om kwijtschelding of een betalingsregeling. Kwijtschelding geldt voor de volgende belastingen: Onroerendezaakbelasting (OZB); Afvalstoffenheffing; Rioolheffing. U kunt kwijtschelding direct aanvragen. Zorg voor u het formulier invult dat u uw gegevens over uw inkomen en vermogen bij de hand heeft. We laten u meestal binnen 8 weken per brief weten of u kwijtschelding krijgt.

Direct kwijtschelding aanvragen

Vermogensgrens

Dit bedrag komt boven op de reguliere vermogensnorm die afhankelijk is van de inkomsten en uitgaven van de aanvrager.

Of u in aanmerking komt voor deze gedeeltelijke kwijtschelding, hangt af van uw persoonlijke en financiële omstandigheden. Denk hierbij aan zaken zoals inkomen, vermogen en woonlasten. Elk verzoek tot kwijtschelding beoordelen we aan de hand van uw persoonlijke situatie. Bij de beoordeling van uw betalingscapaciteit gebruikt de gemeente wettelijke normbedragen.

Heeft u:

Dan kan het zinvol zijn om kwijtschelding aan te vragen.

Kreeg u vorig jaar volledige kwijtschelding?

Heeft u vorig jaar al kwijtschelding gekregen? Dan informeren we u eind februari per brief of u dit jaar weer in aanmerking komt voor kwijtschelding.

Heeft u toestemming verleend voor de geautomatiseerde toets?

U hoeft dan niets te doen. Wij toetsen automatisch voor het komende belastingjaar of kwijtschelding mogelijk is.

Hulp bij de online aanvraag

Heeft u moeite met het invullen van de online formulieren? Bezoek dan het formulierenspreekuur (Deze link gaat naar een externe website) van LEVBest. U mag ook telefonisch contact opnemen met de gemeente via 14 0499.