Aangifte overlijden
Uitvaartondernemers kunnen online aangifte doen van overlijden. Bent u geen uitvaartondernemer? Dan kunt u als nabestaande zelf aangifte doen van overlijden.
Aangifte van overlijden
Aangifte van overlijden door uitvaartondernemer (Deze link gaat naar een externe website)
Lijkvinding
Aangifte van lijkvinding door uitvaartondernemer (Deze link gaat naar een externe website)
Eerste keer online aangifte bij de gemeente Best
Doet u voor de eerste keer online aangifte bij de gemeente Best als uitvaartondernemer? Stuur ons dan eerst even een mailbericht. Vermeld in het bericht onderstaande gegevens. Wij registreren u binnen 24 uur als uitvaartondernemer. Daarna kunt u online aangifte doen.
- Bedrijfsnaam
- KvK-nummer
- voornamen
- Achternamen
- Bsn-nummer
- Telefoonnummer
Met het online aangifteformulier regelt u
- het verlof tot begraven/cremeren
- het (eventuele) uitstel of bespoedigen
- de laissez-passer
- de afschriften of uittreksels van de overlijdensakte
- de betaling met iDEAL
Documenten bezorgen of ophalen
Bij online aangifte ontvangt u de documenten binnen 24 uur per mail. De originele stukken verzenden wij per post (op werkdagen). U kunt de documenten ook ophalen bij de gemeente Best. Wilt u de stukken per post ontvangen? Vermeld dan in het opmerkingenveld uw adresgegevens.
Wat u nodig hebt
- U hebt als ondernemer eHerkenning niveau 2+ nodig om in te loggen bij portalen van de gemeente Best.
- Bij online aangifte moet u verklaringen uploaden (dat kan zijn de A-verklaring, wilsverklaring of vergunning tot uitstel).
Wat u moet weten
- U kunt alleen aangifte doen van een persoon die in Best is overleden.
- U moet de aangifte binnen 6 dagen na overlijden doen.
- De begrafenis of crematie moet binnen 6 werkdagen na de dag van overlijden plaatsvinden.
- De originele A-verklaring, B-verklaring moet u binnen een week aanleveren bij de gemeente Best. U kunt deze langsbrengen of opsturen in de retourenvelop.
- Uitvaartondernemers kunnen ook aangifte doen van overlijden bij de balie van de gemeente Best. Bel van tevoren even op om uzelf aan te melden 14 0499.
Kosten
Een afschrift of uittreksel van een overlijdensakte kost € 14,30 per stuk.
Aangifte van overlijden door nabestaanden
Als iemand is overleden, dan regelt meestal de uitvaartorganisatie de aangifte van overlijden. Als nabestaande kunt u ook zelf de overlijdensaangifte doen. Bent u uitvaartondernemer? Dan kunt u online aangifte doen van overlijden.
- U doet aangifte in de gemeente van overlijden.
- Aangifte van overlijden moet binnen 6 dagen na het overlijden worden gedaan.
- U doet aangifte bij de afdeling burgerzaken van de gemeente Best. U moet hiervoor een afspraak maken. Bel hiervoor naar 14 0499
Meenemen
- Een verklaring van overlijden. Deze krijgt u van de arts.
- Uw identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs).
Verwerking persoonsgegevens
Wij verwerken het overlijden in de Basisregistratie Personen (BRP). Zo zijn alle overheidsorganisaties automatisch op de hoogte. Op de website van Rijksoverheid (Deze link gaat naar een externe website) vindt u meer informatie over wat u moet regelen als er iemand in uw omgeving is overleden.